· 

Making your dreams come true

Vroeger ging het zo makkelijk. Als iemand aan mij vroeg wat mijn plannen waren voor later antwoordde ik als klein meisje met een heel verhaal van alle dingen die ik wilde doen. Verhuizen naar het buitenland, beroemd worden, twee kittens en een hond nemen en een carrière als danseres. Nu ik ouder ben lijkt het wel alsof ik onbewust al deze plannen heb moeten nuanceren tot een realistisch plan. Zonder er te veel bij na te denken zijn de meesten afgestapt van alles waar ze ooit van droomden. Hoe vaak heb ik wel niet dingen gehoord zoals: 'Is daar wel een baan in te vinden straks?' of: 'Maar dit kun je toch niet heel je leven gaan doen?' 

Allemaal vragen waar we soms wel eens over nadachten, maar vrijwel niets mee deden omdat we gewoon gelukkig willen zijn later en dat betekent doen wat je leuk vindt. Toch? Maar als er steeds van je verwacht wordt dat je een hele planning klaar hebt voor de rest van je leven, is het veel makkelijker en vooral veiliger om iets te kiezen wat wel als realistisch gezien wordt. Ik denk persoonlijk dat dit vaak mensen weerhoudt om de dingen te doen waar ze echt van houden. Best opmerkelijk dat plannen er dus helemaal niet altijd voor zorgt dat je dromen werkelijkheid worden. 

 

Door de druk tegenwoordig is het dus soms lastig om je te focussen op je doelen. Denk aan het wat je diepste verlangens zijn. En probeer nog niet na te denken over de manier waarop je dit gaat bereiken. Vraag jezelf af wanneer je je het gelukkigst voelt, wat je het allerliefst doet of wat je nog graag zou willen leren. Je hoeft nog helemaal niet na te denken over of je hieruit een carrière kunt maken of wat anderen daarvan vinden. Er is niets bijzonders aan het op veilig spelen of achterover leunen en iemand beoordelen. Dat is uit angst, niet uit liefde. Als je iemand tegenkomt die je kwetsbaarheid uitdaagt, heb medeleven met waar ze in het leven zijn en vertel hen om hun eigen idee te creëren. De angst om afgewezen, genegeerd, geoordeeld of niet origineel te zijn zou je niet moeten weerhouden om uiteindelijk op je leven terug te kijken en te kunnen zeggen dat je trots bent op wie je bent en tevreden bent met wat je allemaal hebt meegemaakt. 

 

x

  

 

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0